onsdag 17 december 2008

Jordbävning


Inte idag men igår, hade Skåne ett kraftigt jordskalv. Det största på 104 eller om det var 126 år. I möten idag med nya människor så kommer ämnet lätt på tal igen. Jag blev rädd när jag vaknade igår 06.20 och väggarna skakade och sängen och golvet skakade. Omtumlat klev upp och min första tanke var om det var är så klokt att bo på tredje våningen i ett hyreshus. Nästa tanke var undrar om det var en bomb? Jag kan fortfarande känna skakningarna i kroppen som minns dem. Väl uppe tittade jag ut - allt var lugnt, vad det nu hade varit så var det över och jag hoppade i säng och somnade om. När jag vaknade var upplevelsen bortblåst.


När jag senare gick upp och satte på datorn fick jag ett mail om skalvet och då kom jag ihåg det igen. Min inneboende student hade märkt det när speglen skallrat mot väggen.


Jag åt lunch med min vän Göran på Govinda som berättade att han fick kokböcker i huvudet när han stod och gjorde frukost. Han såg faktiskt forfarande helt förskräckt ut när vi träffades.


Idag flyttade båda studenterna på riktigt så nu har jag 2 tomma rum lagom till Felicia kommer hem så hon kan välja mellan sitt gamla eller mitt gamla rum ;-). Samt lite spännande matrester...


Jag råkade ut för en mardröm i morse. När jag skulle installera Office 2007 på min dator blev något riktigt fel och den fastnade i DOS och jag kom inte vidare. Jag blev helt skärrad och uppjagad. Sökte förtvivlat i tankarna efter vem som skulle kunna hjälpa mig och skulle jag kunna få datorn återställd då jag inte hade gjort någon backup. Gick bort till närmaste datorbutik som hade flera veckors väntetid innan de kunde hjälpa mig att få ordning på datorn. Så hela dagen har jag gått och oroat mig för min dator och det är tröttande att oroa sig något som jag sällan gör.


Så efter en fika på Herkules med Maja fortsatte jag till Malmö enligt planerna. Skulle besöka Cina som var lite upptagen så jag städade telefonen och lämnade in mina favoritskor på omsulning i en skobutik i Rosengårds centrum. Skomakaren fixade de jättefint för 250 kronor på 3 timmar. Helt perfekt! Cina bjöd på mild kaffe latte med extra mycket mjölk.




Sedan vidare något försenat till mitt möte på Ikea med Mia behövde shoppa ytterligare inredning till uthyresrummen och någon julklapp. Sedan tog vi oss hem till Mia och gav oss på att laga datorn hemma hos henne. På fjärde försöket såg det illa ut men sen lyckades vi få en Windows skiva att reparera datorn och nu fungerar den perfekt igen. Imorgon ska jag göra backup på den. Inte denna oro en gång till alltså.


Lillasyster Magda har flyttat och jag hade tänkt besöka henne. Men efter att ha besökt Marika och lämnat julklapp var klockan 20.30 och jag var trött precis som jag visste att Magda var. Så jag tog bilen hem till Lund och packade ut mina köp. Jag fick en jättebra parkeringsplats i garaget. Det var längesedan, så här runt jul är det så många bilar i staden så parkeringshuset blir knökat vissa tider.

Inga kommentarer: