söndag 30 augusti 2009

Ärlighet, Sanning och Val...


Frågan är vad ärlighet är för dig ... Är det att säga allt du tycker till någon, inte glömma att deklarera något till Skattemyndigheten och att aldrig luras eller ljuga?


Eller är det något annat som jag lutar lite mot - som att vara ärlig mot sig själv. Lita på sig själv. Finns det någon annan som DU ljuger för så mycket som dig själv? Eller klarar du av att vara ärlig mot dig själv och vad du känner, upplever och ser? Det är inte helt lätt.


Att hela tiden vara uppmärksam och medveten om att valet finns där att välja annorlunda och förändra det som inte känns "bra" alternativt att göra som man brukar och gå på autopilot, det är de möjligheter vi alla har. Man kanske inte alltid orkar välja att vara autentisk/äkta då det ibland gör ont att följa sin egen magkänsla och gå emot sin omgivning. Men att ha ambitionen kan vara en bra bit på väg.


Jag vet att min sanning inte nödvändigtvis stämmer med din sanning för att vi vet olika saker, har olika erfarenheter och livssituationer. Där kommer respekt och tillåtelse in. Jag accepterar dig som du är och du behöver inte tänka som jag. För det finns inte en sanning, så länge vi lever i dualitet på jorden nästan 6 miljarder människor ja nästan de flesta av oss, än så länge.


Jag har en sanning som är sann för mig. Det är att alla människor har ett val att välja det liv de vill generera. Vissa väljer tex att vara allvetande och kontrollerande och andra att vara offer. Det är ett aktivt val som görs mer eller mindre medvetet. Att vi valt allt i livet och att vi kan välja att göra annorlunda från och med NU. Om vi väljer något vi sedan inte vill så kan vi alltid välja om, eller?


Jag väljer att vara en glad, positiv och tacksam person för att jag kan. Jag tar ansvar för mig själv och inspirerar andra. Ibland kan det kanske verka egoistiskt, och väcka avundsjuka. För mig är det viktigt att välja sig själv eftersom jag tycker det är viktigt att ta ansvar för mitt välmående då det påverkar vad jag sänder ut till Moder Jord och alla runtomkring mig. Vad väljer du?


Det finns ett ACCESS redskap som fungerar bra här:
Att en lögn alltid känns tung och att sanningen(din) alltid känns lätt. Så pröva att känn efter hur något som du hör eller ser känns för dig. Vågar du lita på din upplevelse?

Inga kommentarer: