fredag 19 juni 2009

Midsommarafton i Sverige



Det var ett tag sedan. Förra året var jag i Hamburg på vetenskapskonferens med Eric Pearl och året innan dess var jag i Indien på Oneness University och nu är jag i min hemstad Lund.


Midsommar en tidpunkt som ligger på en fredag eftersom det är mest praktiskt och folk blir "lagom" lediga istället för när det egentligen är som är sommarsolståndets dag den 21 juni och en söndag i år. Vi är så lagom i Sverige och världen. Det har justerat denna dag när jag var yngre minns jag i lag eller hur nu sånt bestäms med helgdagars varande eller inte.


Sedan är det ju det här med att vissa dagar är "speciella" och följs av ett... Vad ska du göra på midsommar? Förövrigt tillämpbart även på högtider som påsk, nyår och jul... Sedan bör du ha något kul eller bara något speciellt enligt den traditionen att hitta på. Att bara göra något för att man måste det tycker jag är lite svårt. Alla dagar är speciella och det går lika bra att hitta härliga stunder med någon eller några man gillar en annan dag som igår eller imorgon. Detta skapar mycket prestationsångest och en del smärta hos dem som inte får till det så som "man ska". Det kan vara viktigt att ha något att berätta på jobbet eller så - att man har gjort något så att man är RÄTT liksom.




Jag har flera glada minnen från midsommar Om jag riktigt tänker efter. Det kanske beror på att jag inte har så många laddningar kvar av det gamla och lever väldigt mycket i nuet. Kanske är det detta som gör att jag inte känner så mycket för att omskapa traditioner och historiska minnen för att det är en viss dag. Hellre umgås jag när det blir och känns trevligt mer spontant.
Jag är absolut inte emot att planera när jag ska göra saker, så det är inte så jag menar om någon läste det så. Jag har ju min USA resa inplanerad den 8 juli och det ser jag fram emot att få uppleva tillsammans med Felicia och andra blivande Access Fascilitators.

Idag lever jag efter att göra det jag känner för mest och det är mycket jag känner för. Men inte känner jag för att fira midsommar i år. Jag liksom bara önskar att dessa dagar gick att andas sig igenom på något vis. Det är kanske för att jag inte har något direkt sammanhang eller något tvång. Precis som att jag inte kände för att fira jul eller nyår men det blev väldigt bra och trevligt ändå. Jag har minns att jag hade det jättetrevligt dessa högtider 2008 men ändå. Jag tror att det är all prestationsångest som ligger i luften och som inte är min som förlamanar för mig lite. Jag har ju faktiskt trevligt nästan vad jag än gör. Det enda jag behöver göra är att välja och blir det fel eller känns mindre bra är det bara att välja om.

Jag satt i solen alldeles nyss och åt en cheese cake på Waynes Coffe. Jag ser att himlen är alldeles grå nu och det åskar så det kanske blir ganska blött snart. Flera fintklädda människor har varit i Rådhuset och gift sig idag så det kan man tex göra en sådan här dag.


Felicia kommer snart hem från Patrik så vi kan väl ha det lite mysigt och sedan ska hon ut med kompisar ikväll och dansa i Malmö. Vi kanske ska övningsköra. Nu är det allvar och den unga damen har fått ett intensivkörkort på en bilskola i Malmö i 20 års present av sina snälla föräldrar. Oj nu ösregnar och blåser det kraftigt det var ju lite synd för alla som ska fira midsommar ute i det snaraste.

Nu ljusnar det upp igen, vilken tur! Är det inte komiskt hur lustigt livet vi lever på jorden ter sig? Så föränderligt och härligt.

Glad Midsommar alla mina läsare och vänner där ute!

Inga kommentarer: