torsdag 2 april 2009

Våren är här!


Glassätare på torget i massor, människor ligger raklånga och lapar sol och det är så härligt att titta ut genom fönstren. Jag har letat fönsterputsare en lång stund idag och i nästa vecka kommer det att bli rena fönster hemma hos mig för första gången sedan jag flyttade in för 1,5 år sedan.


Imorgon ska jag byta till sommardäck på bilen som oxå ska tvättas i en biltvätt något som verkligen behövs eftersom det inte heller är gjort sedan ja kanske förra våren/sommaren?? Jag ska lämna in cykeln på rundsmörjning med, kanske idag. Ja allt ska vara i toppskick och känna sig älskat som är mitt.


Nu till dagens utlovade Filmrecension där jag berättar vad jag tycker om de biofilmer jag sett de senaste veckorna.


Marley & jag
En lite lustig men inte för rolig film om en otroligt ouppfostrad och tokig hund och en härligt galen familj. Om du som min vän Mia inte gillar oupfostrade hundar så kanske du inte tycker om den. Kanske roas du av igenkännade om du själv är hundägare. Jag skrattade högt en gång och tycker inte detta är den roligaste filmen som går nu precis.


Män som hatar kvinnor

Så spännande rakt igenom, en brutal och våldsam film som innehåller en intressant och trovärdig historia samt lite relationer och kärlek. Jag förstår varför många gillar den. Jag har inte läst Stieg Larssons populära böcker men jag har förstått att filmen gör en mycket bra beskrivning av boken. En grym men ändå på något sätt stimulerande film som jag rekommenderar om man inte har väldigt svårt för våld. Sevärd!



Dumpa honom!

Denna film gillade både Per och jag. Rolig och ganska grym tolkning av män och kvinnor som dejtar i försök att hitta den rätte precis som min vän Per och jag gör. Vi hade en mycket trevlig stund till denna många gånger dråpliga film med en massa duktiga skådespelare i. Jag gillar verkligen roliga filmer och denna gillade jag. Se den!



Gran Torino
Underbar film och Clintan är för härlig som den bittre, buttre man han spelar. Som inte gillar att området han bor i nu är ett annat än förut och inte gillar alla nyinflyttade nyamerikaner. En film där den bittre mannen sänker garden och inser svårigheterna grannfamiljen har och försöker hjälpa ungdomarna komma rätt. En emellanåt våldsam men klart sevärd film som innehåller mycket kärlek, trasiga relationer, sorg och glädje. Se den!



MILK

Denna film påminner mig om hur hårt människor som avvikit från gällande norm har fått jobba för att få existera jämlikt. Jag visste inte vad det var för film när jag såg den men den har ett budskap och är gestaltad efter en sann historia. En utbildande och beskrivande skildring av Harvey Milk som blev den förste homosexuelle mannen som blev vald till en framträdande post. Sevärd om ämnet kan intressera eller berika dig.





En skildring från mitt älskade Indien detta land av kontraster. Pojken hela historien handlar om lever ett liv i utkanten av samhället. Där våld, fattigdom och kriminalitet är starkt. En mycket fascinerade historia med alla slags känslor. Filmen är ganska våldsam för den känslige och har underbar musik. Ingen sann historia men skildrar en verklig sida avv Indien. Klart sevärd och jag rekommenderar den varmt!





En riktigt rolig film med mycket charmiga skådespelare en riktig dråplig må bra film. Där den enkla vägen inte är den lätta vägeen speciellt inte när sanningen kommer fram efter en massa lögner. Jag skrattade högt flera gånger och tycker nog det här är den roligaste filmen som går nu. Kanske för att jag själv gillar att shoppa...



Ja, det var det och nu ska jag till gymet och försöka lämna cykeln på service.


Ha det bäst i vårsolen!

Inga kommentarer: